اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را در امتحان پیش رو بگیرید، باید بدانید که مطالعه و تمرین منظم اساس این کار است.
 

راه آماده شدن و برنامه ریزی برای امتحانات

1. با انگیزه و پر انرژی بمانید
انگیزه، مسئله  تعیین کننده‌ای در موفقیت یا عدم موفقیت شماست. پر انرژی و با انگیزه بمانید. انگیزه می‌تواند افکار و احساسات مثبت را در شما ایجاد کند. نگذارید شکست، ذهن شما را ببندد. اراده شما باید خیلی قوی باشد. مقصد را تعیین کنید. ذهن خود را بر موفقیت متمرکز کنید و به چیزهایی که برای‌تان اتفاق می‌افتد اهمیت ندهید. سخت تلاش کنید و دست از تلاش کردن برندارید. اگر نتوانید به خوبی تمرکز کنید، ممکن است این مشکلات و موانع بزرگ‌تر به نظر برسند.
 
2. بر نقاط قوت خود تمرکز کنید
لازم است که نقاط قوت، ضعف، موقعیت‌ها و تهدیدها را برای خود مشخص کنید. این یک تکنیک موثر است که به شما می‌گوید باید روی چه چیزی تمرکز کنید و کجا را اشتباه می‌روید. در نتیجه خواهید دانست که چگونه به هر کدام از این‌‌ها واکنش درست نشان دهید. زمان بیشتری را وقف آن‌ها کنید. در صورت لزوم، در گرفتن کمک از افراد متخصص تردید نکنید. فقط اطمینان حاصل کنید که نقاط قوت شما باعث موفق شدن شما بشوند. سپس این نقاط قوت اصلاح کرده و آن‌ها را عالی کنید.
 
3. روزانه، مطالعه و تمرین کنید
اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را در امتحان پیش رو بگیرید، باید بدانید که مطالعه و تمرین منظم اساس این کار است. کارها را به فردا نیندازید. نکات مبهم را از معلم‌ها و مربیان خود بپرسید. به یاد داشته باشید که تمرین باعث موفقیت می‌شود. تمرین تنها راهی است که به موفقیت شما می‌انجامد. منابع و سوالات مختلف را تمرین کنید. همچنین باید به روش‌ها و راه حل‌های مختلف از منابع معتبر مراجعه کنید. وقتی همیشه تمرین کنید، بهبود قابل توجهی را در عملکرد خود خواهید دید.
 
4. زمان مطالعه را مشخص کنید
توصیه دیگر در مورد برنامه ریزی برای امتحانات زمان بندی است. زمان، مهم‌ترین عامل است. همان‌گونه که برخی مطالعات نشان می‌دهند، مغز انسان از ۵ تا ۸ صبح و ۷ تا ۱۱ شب در فعال‌ترین حالت خود قرار دارد. بنابراین، دانش‌آموزانی که در این بازه زمانی مطالعه می‌کنند، در مقایسه با افراد دیگر، قدرت حافظه و مطالعه بهتری خواهند داشت. زمان بسیار گران‌بها است! بنابراین باید بهترین استفاده را از آن بکنید! وقت خود را صرف فعالیت‌های بی‌فایده نکنید. فقط کارهای با ارزش انجام دهید.
 
5. به شکلی مناسب برای امتحان آماده شوید
این مسئله، کلید کاهش اضطراب است. خیلی فشرده درس نخوانید. فشرده خواندن می‌تواند باعث ایجاد سطح بالایی از اضطراب شود و برای یاد گرفتن مطالب زیاد مفید نیست.

همچنین، به جای این‌که سعی کنید تمام جزئیات را حین خواندن حفظ کنید، باید همه چیز را ترکیب کرده و اول مفاهیم مهم و کلیدی را یاد بگیرید. در مواردی که پوشش دادن تمام مطالب برای‌تان ممکن نیست، بهتر است بخش‌هایی را انتخاب کنید که می‌دانید مطالب را به خوبی پوشش و ارائه می دهند.
 
6. از تکنیک‌های خلاقانه استفاده کنید
اگر برخی مطالب به نظرتان خسته کننده می‌آیند، می‌توانید فصل‌ها را به بازی‌های متنوعی مانند فلش کارت‌ها، بازی‌های افزایش حافظه و تکرار تبدیل کنید. دانش‌آموزان باید کنار جزوات خود بنشینند، فلش کارت‌های حاوی اطلاعات را بیرون بکشند و به طور منظم مطالعه کنند. یا این‌که می‌توانید برای کمک به حفظ کردن نکات، از شعر و ترکیب کلمات استفاده کنید.
 
7. در امتحان تقلب نکنید
این هم مسئله مهمی است که قبل از امتحان باید به ذهن بسپارید. به عنوان یک دانش‌آموز، والدین و معلم ها دائما به شما تذکر می‌دهند که سر جلسه امتحان تقلب نکنید چرا که می‌تواند به شما و آینده‌تان آسیب برساند.  زمانی که این اصل را به خاطر داشته باشید، می‌توانید ذهن خود را برای داشتن یک امتحان سالم و درست آماده کنید.
 
8. به خدا و خودتان باور داشته باشید
آخرین نکته که البته اهمیت زیادی نیز در آماده شدن و برنامه ریزی برای امتحانات اعتقاد به توانایی خود است. ذهن شما حداقل ۵ دقیقه قبل از امتحان باید آزاد باشد. دعا کردن می‌تواند انرژی و آرامش ذهن شما را افزایش دهد که بدون شک به شما کمک می‌کند. همچنین بسیار مهم است که به توانایی خود اعتماد داشته باشید. این مسئله همیشه باعث رسیدن به نتایج مثبت می‌شود.

امیدواریم از نکات مربوط به آمادگی و برنامه ریزی برای امتحانات که در این مقاله کوتاه آمده بود خوش‌تان آمده باشد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران